Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy betűk nélküli mesekönyv

Az egyik kedvenc illusztrátorunkkal, Craig Frazierrel már foglalkoztunk itt a blogon, amikor bemutattuk saját fejlesztésű betűtípusát, az állatos Crittert. Most egy picture bookot mutatunk tőle, amelyben semmi szöveg nincs. A képek egy madár és egy méh közös utazását mesélik el, akik hol eltávolodnak egymástól, hol újra összejönnek. Az illusztrációk orientálják a mesélőt és/vagy a gyermeki fantáziát azzal, hogy bizonyos vizuális nyomokkal sejtetik, nagyjából mi fog történni a következő oldalpáron - hogy egészen pontosan mi, az már nem a könyvön, hanem a mesélőkön múlik. A könyv így fokozott kreativitást vár el az "olvasótól", akinek szigorúan egy-egy kép áll a rendelkezésére, hogy tovább szője a mesét.

0 Tovább

Petíciót írtak a gyerekek a képeskönyvekért

A New York Timesban még 2010. októberben jelent meg egy írás arról, hogy a gyerekeknek már nincs szükségük képeskönyvekre - pontosabban: a szülők nem igazán vásárolják már ezeket, ezért a könyvesboltok polcain porosodnak. A cikkre ugyan kicsit későn, de született válasz. A Birch Lane Elementary School tanulói egy közel öt méter hosszú színes petíciót küldtek a NYTimes szerkesztőségének, mellyel arra akarják felhívni a figyelmet, hogy a képeskönyvekre életkortól függetlenül mindenkinek szüksége van.

0 Tovább

Mire jó az a gyerekkönyv, amiben nincs szöveg?

Lassan ugyan, de itthon is egyre elterjedtebbek lesznek a picture bookok. Ezek lényege, hogy az illusztrációé a domináns szerep, és szöveg sokszor egyáltalán nem is kíséri a képeket. Magyarországon a szülők és a pedagógusok még bizalmatlanok a szinte csak illusztrációból álló könyvekkel: a beszélgetésekből, személyes tapasztalatokból úgy tűnik, a magyar piac egyelőre nem igazán tud mit kezdeni a picture bookkal. A Magyarországon megszokott klasszikus, passzív esti meséhez, vagyis amikor a szülők olvasnak fel egy történetet a gyereknek, valóban kevésbé használhatóak az ilyen típusú gyerekkönyvek. A picture book azonban nem is ezt a célt szolgálja, hanem az interaktív, kreatív együttmesélés eszköze kíván lenni. A felolvasás során a gyerekek képi képzelőereje dolgozik, a picture book pedig a szóbeli kreativitást fejleszti az illusztrációk alapján kitalált mesével. Vitathatatlan, hogy egyik terület sem fontosabb a másiknál, mindkettővel érdemes tudatosan is foglalkozni.

Részlet Renata Liwska Red Wagon c. könyvéből

Az információ jelentős részét képekben kapjuk, ezért a passzív befogadást ellensúlyozandó talán még fontosabb megtanítani a gyerekeket arra, hogy maguktól is szavakba tudják önteni azt, hogy mit látnak a képeken, milyen érzelmeket váltanak ki belőlük ezek a képek, és hogyan élik meg a hatásukat.

0 Tovább

gyerekszemle

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek