Magyarországon július 1-jén lép hatályba a médiatörvény sajtótermékekre és bizonyos internetes tartalmakra vonatkozó része. Szalai Annamária hangsúlyozta, hogy a szabályozás csak szűk területet és alapvető jogokat érint, például a gyűlöletbeszéd tilalmát vagy a kiskorúak védelmét. (Például bevezetik az új kategóriát, a 6-os karikát is, melyet a 18+ tartalmak, vagyis a szélsőségesen durva vagy pornográf műsorszámok kapnak meg, és ezek egyáltalán nem kerülhetnek majd adásba. Lesz egy "6 éven aluliaknak nem ajánlott" besorolás is, melybe azokat a műsorokat sorolják, melyek a 6 éven aluliakban félelmet kelthetnek vagy nem érthetőek ennek a korosztálynak.)

Kép: telegraph.co.uk

Közben tegnap lezajlott az NMHH által kezdeményezett nyilvános konzultáció a szolgáltatókkal arról, hogy milyen lehetséges megoldásokkal lehetne elérni, hogy a 16 éven aluliaknak (IV. kategória) és a 18 éven aluliaknak (V. kategória) nem ajánlott műsorok "gyerekzárasak" legyenek.

Ezzel egy időben Nagy-Britanniában megjelent a Bailey-jelentés, melyet a brit kormány rendelt meg és arról tartalmaz javaslatokat, hogyan kellene megvédeni a gyerekeket a reklámoktól és a káros médiatartalmaktól. Néhány részlet a jelentésből:

Az ajánlások között szerepel például, hogy tilos lenne 16 év aluliaknak személyre szóló hirdetéseket küldeni, hogy a sajtótermékek címlapjain lévő erotikus tartalmakat ki kellene takarni és hogy a szexualitást kidomborító hirdetéseknek nagyon szigorú követelményeknek kellene megfelelniük. A további ajánlások:

- Egy olyan honlap létrehozása, amelyen keresztül a szülők nagyon egyszerűen tudnak bejelenteni nemkívánatos tartalmakat, reklámokat és produkciókat.

- A videoklipekre korhatárjelzéseket kellene tenni.

- A nyomtatott sajtótermékek címlapjain szereplő erotikus tartalmakat ki kellene takarni.

- A szülők számára meg kellene könnyíteni, hogy az interneten található káros tartalmakat blokkolhassák. Ezt a szolgáltatóktól is lehetne kérni.

- A ruhagyártóknak és divatmárkáknak alá kellene írniuk a Brit Kiskereskedelmi Konzorcium új ajánlását a korosztálynak megfelelő és ajánlatos ruházati viseletről.

- Korlátozni kellene az erotikus tartalmú outdoor-hirdetéseket iskolák, óvodák és játszóterek környékén.

- A szülőket jobban bele kellene vonni a kábeltévék szabályozásába.

- Be kellene tiltani, hogy a cégek 16 éven aluli gyerekeket használjanak márkák arcaként, és elő kellene segíteni, hogy a szülők tisztában legyenek a gyerekeknek szóló marketing és reklámok fogásaival.

A Bailey-jelentés ajánlásait a brit kormányzat lelkesen fogadta, Sarah Teather gyerekügyi miniszter nyilatkozatában megerősítette, hogy a kormány mindent megtesz majd az ajánlások törvénybe iktatásáért. Az ajánlásokról Ed Vaizey kulturális miniszter úgy gondolja, hogy például a videoklipek korhatárbesorolásával kapcsolatban érdemes lenne meggyőződni, hogy valóban védelmet jelentenek-e.

via Kreatív Online

 

Ha tetszett, kövess Facebookon is!