Nemrég írtunk arról, hogy az Egyesült Államok iskoláiban a folyó kézírás tanítását a gépelésé váltja fel. A technikai fejlődésre reagáló oktatásban mindinkább a digitális tankönyvek, táblagépek veszik majd át a tankönyvek és az írószerek helyét – legalábbis erre engednek következtetni a közelmúlt változásai, melyekből most néhány példát mutatunk be. 

(Kép: Joshua Lott/The New York Times)

Az év elején az Egyesült Államokban több nagyszabású akció is indult. Csak New Yorkban kétezer táblagépet rendeltek az állami iskolák januárban. A Long Island-i Roslyn High Schoolban például kísérleti jelleggel két humán tagozatos osztálynak rendeltek iPadeket, hogy kiváltsák vele a tankönyveket, de a cél, hogy mind az 1100 diákjuknak legyen majd táblagépe. Az iskola első körben 75 iPadet vásárolt 56 250 dollárért, és azt remélik, a befektetés megtérül a rengeteg megspórolt papíron. Az elmúlt évben számos hasonló akcióra került sor különböző államokban (például kaliforniai iskolákban a matematika tanítását tesztelték iPaden), a tapasztalatok hatására pedig egyes intézményekben már teljesen le is cserélték a tankönyveket táblagépekre. A lelkesedést látva az Apple pedig egy jótékonysági akciót is hirdetett: a használt iPadeket fel lehet ajánlani az iskoláknak

Szingapúrban szintén ebben az évben indították el a tabletek iskolai tesztelését: a program első fázisában 140 diák és 10 tanár kapott iPadet 100 ezer amerikai dollár értékben. 

De nemcsak a gazdag, fejlett államok, hanem a fejlődő országok is a tabletekkel kísérleteznek. 

A török kereskedelmi miniszter most jelentette be, hogy négy év múlva minden török iskolás gyereknek lesz táblagépe: egy kormányzati program keretében 2015-ig 15 millió tabletet rendelnének az ország iskoláiba. A program iránt potenciális beszállítóként élénken érdeklődik az Apple, az Intel és a Microsoft is. 

Oroszországban szeptember 1-jétől pedig kísérleti jelleggel digitális tankönyveket fognak használni. Az orosz állami nanotechnológiai cég, a Rosznano elnöke előző héten adta át a saját fejlesztésű próbapéldányt Putyinnak. Ezer iskolás gyerek fogja tesztelni ezeket a masszívra tervezett táblagépeket, melyeknek darabja 12 ezer rubel (kb. 300 euró). Ha viszont az oktatási minisztérium tetszését elnyerik, és elkezdődhet a tömeggyártásuk, már jelentősen olcsóbbak lesznek. 

Magyarország nagy digitális újítását az oktatásban továbbra is az interaktív táblák jelentik, és mivel az iskolák interaktív táblákkal való felszerelése a közelmúltban jelentős pénzt emésztett fel, ezért valószínűleg az egyik utolsó lehetne a költekezési sorban a tabletek tesztelése. Az interaktív táblák a Nemzeti Fejlesztési Terv Humán Erőforrás Operatív Programjainak köszönhetően jelentek meg az iskolákban: az eredeti tervek 2008-tól 2010-ig a tantermek kétharmadának, 40 ezer osztálytermnek a felszerelését tűzték ki célul. Az interaktív táblák a vállalati életből érkeztek a pedagógiába: a 2000-es években áruk jelentősen csökkent, így az iskolák is könnyebben hozzájuthattak (darabja körülbelül másfél millió forint). Interaktív táblákra épülő oktatásfejlesztési program indult többek között az Egyesült Államokban, Kanadában, Dél-Koreában, Hollandiában, Svédországban. 

Magyarországon egyelőre nincs szó arról, hogy kézi táblagépeket is tesztelnének az oktatásban, de számos egyéb példa akad az oktatási digitalizálódására. Uniós pályázatokból több önkormányzat vehetett már laptopot az iskolásainak, és van, ahol a gyerekek a gépeket haza is vihetik. Azonban ha az iPadek és egyéb tabletek iskolai használata sikeresnek bizonyul az Egyesült Államokban és a hasonló programokat indító többi országban, a magyar oktatási kormányzat sem teheti meg, hogy ne tartson lépést a fejlődéssel.

 

Kövess minket Facebookon is!