Michael Gove angol oktatási miniszter azt javasolja, a brit diákok évente 50 könyvet olvassanak el. Míg a brit alaptanterv alapján a diákok évente egy-két könyvvel ismerkednek meg, Gove szerint hetente kellene eggyel. A miniszter követendő példaként a harlemi Infinity iskolát emelte ki, melyben a hátrányos helyzetű gyerekekkel sikerült megvalósítani a Knowledge is Power (A tudás hatalom) elnevezésű programot. Gove a brit nemzeti tanterv alapos vizsgálatáig átmeneti megoldásként bevonná a vezető gyerekkönyvszerzőket és az iskolákat egy 50 könyvet tartalmazó lista kidolgozásába, mellyel az olvasást népszerűsítenék.

Michael Gove (Kép: Gary Lee/Photoshot)

Ami miatt a gyerekek olvasási szokásai központi kérdéssé váltak a brit oktatáspolitikában, annak a legutóbbi PISA-teszt sokkoló eredménye az oka: a szigetország a 17. helyről a 25.-re csúszott szövegértésből. Érthető tehát a brit pánik, és az olvasás népszerűsítése is logikus megoldása vagy orvoslása lehet a problémának, de könnyen lehet, hogy az évi 50 könyv elolvasására való törekvés éppen ellentétes hatást váltana ki. A heti egy könyv elolvasása a buzgó könyvmolyoktól is nagy teljesítmény, nem beszélve azokról, akik nem szoktak hozzá a rendszeres olvasáshoz, és akiket előbb még meg kellene nyerni a könyveknek. Egy friss kutatás szerint a brit 9-14 éves gyerekek kevesebb mint fele olvas el havonta legalább egy könyvet, harmaduk pedig kifejezetten unalmasnak tartja az olvasást. Így pedig természet-és politikusfeletti feladatnak látszik az évi 50 könyv elolvasását célzó program megvalósítása.