Már a három éves gyerekek számérzéke is összefüggésben lehet a matematikai tehetséggel – derült ki egy friss felmérésből. A Johns Hopkins University pszichológusa, Melissa Libertus és csapata kétszáz 3 és 5 éves kor közötti gyerek számérzékét vizsgálta, vagyis az ösztönös ráérzésüket a több vagy kevesebb fogalmára. 

A felmérést vezető Melissa Libertus (Will Kirk/JHU)

A kísérletben képernyőn villogó kék és sárga pöttyök jelentek meg, és miután ezek eltűntek, a gyerekeknek kizárólag a belső érzékükre hagyatkozva meg kellett mondaniuk, melyik színű pöttyből láttak többet. Ezen kívül a felmérésben résztvevő gyerekek más egyszerű feladatokat is kaptak – például, hogy számolják meg hangosan, hány képet látnak egy oldalon, vagy, hogy olvassanak arab számokat. Az eredmények kimutatták, hogy a jobb számérzékű gyerekek ügyesebben szerepeltek az egyszerűbb matematikai problémák megoldásában is. 

Számérzéke minden embernek (a csecsemőktől az oktatásban nem részesült felnőttekig) van. Korábban már többször kimutatták, hogy kamaszkorban összefüggés tapasztalható a számérzék és a matematikai képesség között. Azonban a Johns Hopkins University-jé az első olyan felmérés, mely iskolás kor előtt is mérte és kimutatta a kettő közti összefüggést. Az eredményektől a kutatók egyébként azt remélik, hogy iskolás kor előtt is tudatosabban, különböző módokon kezdenek majd foglalkozni a gyerekek matematikai nevelésével. 

A tanulmány itt letölthető angolul.

 

Kövess minket Facebookon is!