A Eurodata TV Worldwide március 3-án publikált jelentése 2010-ben július és december között vizsgálta öt ország (Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia) tévénézési szokásait a gyerekek körében.

A jelentés érdekes összefüggésre hívja fel a figyelmet. Annak ellenére, hogy a mai gyerekek nagyon otthonosan mozognak a legújabb multimediális technológia használatában, a televízió fölénye még mindig magas – sőt folyamatosan emelkedik. Ennek valószínűleg az is az oka, hogy a készülékgyártók és a műsorszolgáltatók folyamatosan fejlesztenek, bővítik a lehetőségeket. Johanna Karsenty, a kutatás vezetője kiemelte, a digitális áttérés iramának növekedésével a gyerekek megtapasztalhatják az előnyeit azoknak a szolgáltatásoknak, melyek segítségével azt és akkor nézhetnek, amit és amikor csak szeretnének. A gyerekek tévéfogyasztása tehát együtt változik az eszközök és a tartalomszolgáltatás fejlődésével.

A gyerekek körében a vizsgált országok mindegyikében nőtt a tévénézésre fordított idő a 2009-es adatokhoz képest. A növekedés pedig egyes országokban sokkoló. Spanyolországban például a gyerekek naponta tíz perccel töltenek több időt a tévé előtt. A spanyol eredményből azonban nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, ugyanis a vizsgált időszakra esett a foci világbajnokság, melynek bajnoka a spanyol csapat lett – a vb hónapja alatt pedig az egész ország gyakorlatilag a tévé elé volt szegezve. A spanyolokhoz képest kevésbé drasztikusan, de emelkedett az arány a francia és az olasz gyerekek körében is. Franciaországban egy perccel 2 óra 12 percre, Olaszországban 3 perccel 2 óra 39 percre nőtt a képernyő előtt töltött idő.

A táblázat a vizsgált országok legnépszerűbb gyerekműsorait és adásonként
az átlagos gyereknézőszámot foglalja össze

Az általános növekedést alapvetően két okkal magyarázzák a kutatók. A szélesedő csatornakínálat miatt a gyerekeknek egyre több választási lehetősége van az éppen futó adásokból. Az általános kereskedelmi csatornák gyerekeknek szóló műsorblokkjaihoz, matinéihez képest ugyanis évről évre egyre meghatározóbbak a gyerekcsatornák.

A növekedés másik lehetséges oka, hogy a gyerekek kedvenc műsoraikat ma már bármikor megnézhetik az újabb technológiáknak köszönhetően. A népszerű műsorok és a tematikus csatornák általában interaktív honlapon is követhetőek, a videómegosztókon pedig teljes sorozatok érhetőek el. Az internet mellett pedig egyre inkább terjed a digitális műsorrögzítő használata is.

Érdekes az a tapasztalat, hogy a növekedéssel párhuzamosan nem újul meg jelentősen a műsorkínálat. Bár a gyerektévék közönsége pár évenként teljesen cserélődik, Európa legnépszerűbb gyerekműsorai között tartósan népszerűnek bizonyul például a Spongyabob Kockanadrág vagy a Simpson család, melyeket gyerekek generációi szeretnek és néznek töretlenül. A klasszikusok pedig, mint amilyen például a Scooby-Doo, A rózsaszín párduc vagy a Tom és Jerry, időről-időre újra felbukkannak, de az ismétlések láthatóan nem zavarják a nézőközönséget.

A teljes jelentés angolul letölthető ezen a linken.

 

Kövesd a Gyerekszemlét a Facebookon is!