A LEGO 2012-es nagy dobásának szánt LEGO Friends meglehetősen vegyes fogadtatásra talált. Karácsony előtt jelentek meg a lányoknak tervezett termékcsoport reklámjai, a szülőkkel való első találkozásuk azonban nem mondható kifejezetten pozitívnak: sokan ugyanis szexistának tartják a LEGO új készletcsaládját.


A LEGO nem decemberben jelentkezett először külön a lánygyerekeknek szánt termékkel. Igaz, a korábbiak nem is voltak különösebben sikeresek. 1979-ben jelent meg a Scala, amelyben a lányok épületek helyett ékszereket építhettek maguknak olyan elemekből, amelyekre például madarakat, virágokat nyomtak. 1992-ben érkezett a szigettémájú Paradisa, ezzel már építeni is lehetett, de túl sok egyedi elemet tartalmazott, nem igazán lehetett kombinálni más szettekkel. A tündérmeséket idéző, karcsú LEGO-emberek az 1994-ben kiadott Belville-ben jelentek meg először, ezt követték három évvel később a divatosra tervezett Scala Dolls termékek. 2003-ban a LEGO lányos vonala visszatért az ékszerekhez a Clikits-szel.


A LEGO tehát nem először nyúl a rózsaszín és a lila különböző árnyalataihoz és még csak azt sem lehet mondani, hogy először próbálkozna a kockaemberek helyett karcsú, csinos babákkal. Most először viszont a gyerekek körében végzett kutatás alapján alakította ki az új világot (az eredmények alapján a figurák például számos kiegészítőt kaptak). A 6-12 éves, a szerepjátékokat kedvelő lányoknak ajánlott LEGO Friends-ben csak a babák térnek el a szabványtól, az alapelemek megegyeznek a hagyományos építőelemekkel. A Kockagyár tesztje szerint a LEGO Friends épületei könnyen átalakíthatóak és jól kombinálhatóak például a LEGO City épületeivel, a figurák pedig szerethetőek.

A hagyományos és a Friends-figurák


De úgy látszik, egy kis rózsaszín, néhány aranyos állatos kiegészítő, egy leegyszerűsített kerettörténet elég ahhoz, hogy a LEGO-t szexizmussal vádolják. Számos női oldal és blog foglalkozik a kérdéssel – még Magyarországon is. Orisek Andrea szerint „a LEGO-nak sikerült újabb lépést tenni a nemi szegregáció rögös útján. Ráadásul ez a lányos kiadás ismét bűzlik a rózsaszín barbie-k és pónik fülledt giccsétől - jó ízlésre végképp nem ezzel neveljük a csemetét.”  Egyesek szerint a LEGO Friends megjelenésével egy újabb, a genderkérdést leegyszerűsítve kezelő játék jelent meg, amely ugyan nem ártalmas, de nem is jó a lányokra nézve. Mások viszont éppen úgy gondolják, hogy ha a lányos LEGO-szettekkel olyan gyerekeket is meg lehet nyerni a készségfejlesztő játéknak, akik eddig nem mutattak különösebb érdeklődést, azzal csak nyernek a gyerekek.


De miért éppen most támadják ilyen vehemensen a LEGO-t? Ezen az alapon ugyanis a népszerű LEGO City szettjei is szexisták, hiszen például a Rendőrség sorozathoz szinte kizárólag férfi kockaembereket csomagolnak, de általában is jellemző, hogy kevés a női karakter. A lavinát inkább az ügyetlen reklámszlogen indíthatta el, amely szerint a LEGO Friends „a világ gyerekeinek másik 50%-ának” készült. Lyn Mikel Brown oktatási szakértő szerint ugyan a LEGO-nak valóban több lányt kellene megnyernie, de ehhez inkább több női karaktert kellene hozzáadnia a már meglévő termékeihez, a reklámokban pedig több lányt kellene szerepeltetnie. Lyn Mikel Brown a LEGO 1981-es reklámjára hivatkozva teszi azt a megállapítást, hogy a lányoknak nem rózsaszínes és aranyos világra van szükségük, hanem megszólításra, közös játékra hívásra.

LEGO-reklám 1981-ből


A szexizmus vádjával egyébként nem először szembesül a LEGO. 2008-ban egy svéd hirdetésfigyelő szervezet támadta a játékgyártó katalógusát, mert abban nem megfelelő módon mutatták be a nemi szerepeket. Az Ethical Council against Sexism in Advertisingnak azok a fotók nem tetszettek, amelyeken egy kislány rózsaszín szobában pónikkal, hercegnőkkel és egy kastéllyal játszott, míg a másik oldalon egy kisfiú egy kék szobában tűzoltóállomással, tűzoltóautókkal, rendőrökkel és repülőgéppel volt elfoglalva.

Kövess minket Facebookon is!