Ez az infografika az OECD-országok 2009 nyarán megjelent Oktatási körképét foglalja össze. Ebből többek között kiderül az is, hogy Magyarország egyike azon országoknak, ahol a legkevesebb gyerek jut egy tanárra, és a magyar pedagógus tölti a legkevesebb időt iskolai munkával. Igaz, a most áprilisban készített grafikonhoz nem a legfrissebb jelentést használták (a 2010-es kiadás egy éve jelent meg, és hamarosan jönnie kell a 2011-esnek is), az összesítések érdekes összefüggésekre mutatnak rá - bár elsősorban a tanárok helyzetére összpontosítanak.

Az OECD 2009-es Oktatási körképéből készült grafikon nagyobb méretéhez kattints a képre!

via Master-Degree-Online

A pedagógusok helyzetéről egyébként a 2009-es TALIS-felmérés volt az első átfogó nemzetközi vizsgálat. Az eredmények alapján világszerte a tanárok háromnegyede úgy érzi, nem ösztönzik eléggé arra, hogy jobban tanítson, a tanulók rossz viselkedése pedig az iskolák 60%-ában zavarja a tanórákat. Különös rossz a helyzet Magyarországon: míg nemzetközi átlagban az intézmények 25%-ában hátráltatja az oktatást az iskolai rongálás, nálunk az arány 53,5%. A vulgáris beszédnél a nemzetközi átlag 37%, itthon az iskolák 77%-ában szenvednek ettől a tanárok. A tanórai rendzavarás pedig a magyar iskolák 71%-ában okoz problémát.

A vizsgálat általában és Magyarországon is azt mutatta ki, hogy a tanárok három területen igényelnek több szakmai segítséget: a speciális tanulási és nevelési igényű tanulók oktatásában, a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémáinak megoldásában, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek terén.

A levont tanulságok egyike, hogy az oktatás megtervezésével foglalkozó szakemberek akkor érnének el eredményeket, azzal ösztönöznék a tanárokat és a diákokat, ha a tananyag helyett inkább a tanítás eredményességére összpontosítanának. Fontos továbbá, hogy a tanárok folyamatos visszajelzést kapjanak a munkájukról, hogy pozitív teljesítményüket értékeljék, a pályára alkalmatlanokat pedig kiszűrjék.

A Fidesz-KDNP oktatáspolitikájában egyébként látszik a tanulságok tudomásulvétele: Hoffmann Rózsa és Pokorni Zoltán vitáiban többször is elhangzanak a TALIS-adatokon alapuló érvek.

A teljes jelentés pdf-ben letölthető ezen a linken.

Kövess minket Facebookon is!