Kivételesen nem brit, hanem német tudósokhoz köthető az a 400 ezer euróba kerülő kutatás, mely kimutatta, hogy az iskolai órák unalmasak.

A szászországi gyerekek kedvetlenül, motiválatlanul ülnek az osztálytermekben, és még a sport is kevés az iskolákban. Pedig a jókedv, a motiváltság és a testmozgás rendkívül fontosak az eredményes tanuláshoz - állítja az ulmi egyetem agykutatója, Manfred Spitzer.

A szászországi szövetségi kormány „Fokus Kind” elnevezésű projektjének első fázisában 2009 elejétől két éven keresztül 957 3-12 éves gyereket vizsgáltak, de a kutatásban megkérdeztek szülőket, tanárokat és nevelőket is. Míg az óvodában és az általános iskolában a gyerekek többnyire még lelkesek és együttműködőek, addig a középfokú oktatásban már egyre kevesebb lelkesedéssel vesznek részt. „Az unalom iskolaévről iskolaévre fokozódik” - fogalmaznak a kutatók.

Pedig az örömmel, kedvvel végzett tanulás a középiskolában is ugyanolyan fontos, mint az óvodában vagy az általános iskolában. A lanyhuló lelkesedés összefüggésben állhat az iskolai sport háttérbe szorulásával is. Hiányzik ugyanis a testmozgás: a gyerekek délelőttönként nagyon intenzíven tanulnak, miközben mozogniuk is kellene. A kutatók szerint minden reggel fél óra sportra volna szükségük.

A tanárok valószínűleg tisztában is vannak ezzel, ugyanakkor a teljesítménykényszer arra ösztönözheti őket, hogy több időt fordítsanak a tananyagra és a tantervre. Így viszont szem elől veszítik a gyerekeket, és nem veszik kellően figyelembe az érdekeiket.

Szászország kultuszminisztere, Roland Wöller (CDU) szerint a tanulmány igazolta az előzetes feltevéseiket. A „Fokus Kind” projekt második szakaszában pedig azt vizsgálják, hogy a kutatás eredményei hogyan hasznosíthatóak a gyakorlatban. A cél, hogy 2012 végére a gyerekek számára az iskolában töltött napokat jobbá tegyék.

Forrás: www.welt.de
Kép: www.videojug.com

Kövess minket Facebookon is!